ECDL Profile DIGCOMP

Program certyfikacji ECDL rozwija się od wielu lat (początki sięgają roku 1992). Zdecydowanie największą elastyczność program uzyskał w roku 2013 poprzez wprowadzenie koncepcji ECDL Profile.ECDL Profile umożliwia kandydatom zbudowanie swojej ścieżki certyfikacyjnej, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, czy potrzebom ich pracodawców. W roku 2015 została wprowadzona seria certyfikatów ECDL PROFILE DIGCOMP, w celu umożliwienia zdobywania kwalifikacji i certyfikacji kompetencji nabywanych w ramach szkoleń finansowanych z EFS a określonych w ramie kompetencji cyfrowych DIGCOMP, przedstawionej jako standard wymagań dla prowadzonych szkoleń w „Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020”, obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.

Standard wymagań został przygotowany na podstawie wyników projektu DIGCOMP, zrealizowanego przez Institute for Prospective Technological Studies w Sevilli, na podstawie analizy dotychczasowych ram kompetencji cyfrowych (w tym ECDL), przeprowadzonej w ramach unijnego projektu DIGCOMP, która umożliwiła przygotowanie ramy kompetencji informatycznych i informacyjnych (Digital Competence Framework) – nazwanej ramą kompetencji DIGCOMP.

 

  1. Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji
  2. Ocena informacji
  3. Przechowywanie i wyszukiwanie informacji
  4. Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
  5. Dzielenie się informacjami i zasobami
  6. Aktywność obywatelska online
  7. Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
  8. Netykieta
  9. Zarządzanie tożsamością cyfrową
  10. Tworzenie treści
  11. Integracja i przetwarzanie treści
  12. Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji
  13. Programowanie
  14. Narzędzia służące ochronie
  15. Ochrona danych osobowych
  16. Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych
  17. Ochrona środowiska
  18. Rozwiązywanie problemów technicznych
  19. Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów technicznych
  20. Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii
  21. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych