ECDL Profile DIGCOMP
Program certyfikacji ECDL rozwija się od wielu lat (początki sięgają roku 1992). Zdecydowanie największą elastyczność program uzyskał w roku 2013 poprzez wprowadzenie koncepcji ECDL Profile.ECDL Profile umożliwia kandydatom zbudowanie swojej ścieżki certyfikacyjnej, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, czy potrzebom ich pracodawców. W roku 2015 została wprowadzona seria certyfikatów ECDL PROFILE DIGCOMP, w celu umożliwienia zdobywania kwalifikacji i certyfikacji kompetencji nabywanych w ramach szkoleń finansowanych z EFS a określonych w ramie kompetencji cyfrowych DIGCOMP, przedstawionej jako standard wymagań dla prowadzonych szkoleń w „Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020”, obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.
Standard wymagań został przygotowany na podstawie wyników projektu DIGCOMP, zrealizowanego przez Institute for Prospective Technological Studies w Sevilli, na podstawie analizy dotychczasowych ram kompetencji cyfrowych (w tym ECDL), przeprowadzonej w ramach unijnego projektu DIGCOMP, która umożliwiła przygotowanie ramy kompetencji informatycznych i informacyjnych (Digital Competence Framework) – nazwanej ramą kompetencji DIGCOMP.
- Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji
- Ocena informacji
- Przechowywanie i wyszukiwanie informacji
- Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
- Dzielenie się informacjami i zasobami
- Aktywność obywatelska online
- Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
- Netykieta
- Zarządzanie tożsamością cyfrową
- Tworzenie treści
- Integracja i przetwarzanie treści
- Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji
- Programowanie
- Narzędzia służące ochronie
- Ochrona danych osobowych
- Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych
- Ochrona środowiska
- Rozwiązywanie problemów technicznych
- Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów technicznych
- Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii
- Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych